Från motstånd till glädje

När du genomgår en utvecklingsprocess som du förhoppningsvis kommer göra när du går kurserna kan hjärnan göra motstånd vid förändringar. Det kan yttra sig i till exempel att du blir trött, uppgivenhet eller vill skynda vidare. Om du till exempel inte tränat någon form av meditation, avslappning, yoga eller mindfulness tidigare så kan det vara en utmaning att börja träna avspänning. Att skapa nya vägar och kopplingar i hjärnan tar tid. Men tänk på att det här är en normal process under din utvecklingsfas. Så välkomna motståndet och hitta möjligheter att ta dig förbi dem.

När du känner det här så är det BRA! Det är ett tecken på att du börja jobba med något som du inte brukar och en början till en förändring.  Låt det ta sin tid och välkomna motståndet och hitta möjligheter att ta dig förbi dem. Möt det med glädje och omtanke och omfamna motståndet. Det är nu din personliga utveckling tar fart och du skapar nya kopplingar i hjärnan och kommer göra att du vidgar perspektiven. 

Därför kan ändå vara bra att öppna upp och känna känslan av glädje på vägen till ett önskat läge vilket kan hjälpa dig att ta dig igenom motstånd och frustration som eventuellt kan dyka upp i en personlig utvecklingsprocess. Om du hamnar i en “återvändsgränd” och känner att du inte kommer vidare. Tänk då på detta

  • Du behöver inte ha svar på allt. Se det istället som en process där svaren kommer fram efter hand. Låt din hjärna får bearbeta i det tysta och tänk på att svaren du får idag behöver inte vara svaren du har om ett år, inget är statiskt och besluten är inte för evigt.
  • Börja “testa” för att komma vidare och göra något aktivt som tar dig vidare från ditt nuläge eftersom det kommer öppna nya idéer, möjligheter och perspektiv. 

Ha med dig följande positiva affirmation (ordet/meningen) genom hela kursen: Jag har roligt när jag tar mig från start till mål i den här kursen.

Känner du att du ändå fastnar på vägen? Hör av dig för pepp och stöd till support@ihsero.se